iPad / iPhone
Hvordan legger jeg til Lingdys-tastaturet på iPad / iPhone?
Lingdys for iOS har et eget tastatur som gir deg lese- og skrivestøtte i andre apper, som for eksempel Word, Pages og OneNote. For å bruke tastaturet må du: Installere Lingdys og logge inn i Lingdys…
Se video »Kan jeg bruke Lingdys-tastaturet med eksternt tastatur?
Nei, det fungerer dessverre ikke. Apple tillater ikke eksternt tastatur med tredjepartstastaturer.
Se video »Hva er forskjell på appene Lingdys og Lesevenn?
Både Lingdys og Lesevenn er apper for iPad og iPhone. Du får tilgang til disse når du har fått Lingdys fra NAV Hjelpemiddelsentral. Lingdys gir lese- og skrivestøtte slik som Lingdys for andre plattformer. I…
Se video »Bruk av Lingdys-tastaturet på kommunale iPad-er i kommunens nettverk
For at ordprediksjon, stavekontroll og tekstkontroll skal fungere i Lingdys-tastaturet når det brukes på kommunale iPad-er i kommunens nettverk, kreves det tilgang til disse portene: api.webappella.com service.webappella.com https://textcheck.lingitapis.com
Se video »Hva er Lingdys Lesevenn?
Appen Lingdys Lesevenn følger med i våre programpakker som elever får fra NAV Hjelpemiddelsentral, og fungerer på både iPad og iPhone. Lingdys Lesevenn gjør det enkelt for deg å skanne og få opplest tekst uansett…
Se video »Hva er lesetillegget?
Lingdys Pluss inneholder et lesetillegg som består av mulighet for opplesing av matte, diktering og en skanne-app som heter Lingdys Lesevenn. Lesetillegget ble lansert 1. oktober 2021, og alle med lisens på Lingdys Pluss har…
Se video »Hvordan fungerer skanning og OCR i Lingdys for iPad?
Med Lingdys for iPad får du tre ulike måter å gjøre om bilder eller filer til tekst på, slik at du kan lytte på teksten eller jobbe med den på annen måte. “Skann tekst fra…
Se video »Systemkrav for Lingdys for iOS
Enheten må ha iOS 13 eller nyere og minst 3 GB RAM.
Se video »Hvordan får jeg demo på Lingdys for iPad?
Her er en film som viser deg hvordan.
Se video »Hvordan kobler jeg kontoen min til FEIDE?
For å koble sammen kontoene dine følger du denne oppskriften: Gå til konto.lingit.no Logg inn med din bruker. Nederst på siden du kommer til trykker du på “legg til”. Velg Feide. Logg inn med din Feidebruker.…
Se video »Feilmelding ved innlogging i konto. “Lisens ikke gyldig”?
Aktiveringsnøkkelen din er allerede registrert på en annen bruker. Hvis du har lagt inn e-postadressen din i programmet tidligere må du logge inn med samme e-postadressen for å få tilgang. Aktiveringsnøklene kan kun kobles til…
Se video »Hvilket artikkelnummer skal jeg bruke når jeg søker NAV?
Her er en oversikt over våre artikkelnummer hos NAV Hjelpemiddelsentral: Lingdys Pluss (alle språk og lesetillegg) – Norsk, engelsk, tysk, fransk og spansk: 313113 Lingdys Pluss språkpakke (tilleggsspråk) – Tysk, fransk og spansk: 313114 …
Se video »Hvem har rett på støtte til Lingits hjelpemidler fra NAV?
For å få støtte til våre hjelpemidler må du ha dokumentasjon på et behov, slik som for eksempel dysleksi, språkvansker eller andre lese- og skrivevansker. Dokumentasjonen må være signert av PP-tjeneste, logoped eller lignende.
Se video »Hvordan søker jeg NAV om programvare fra Lingit?
Du må fylle ut søknadsskjemaet “Søknad om hjelpemidler til kommunikasjon“. Det er dine foresatte som må skrive under på søknaden dersom du er under 18 år. Skolen kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden. …
Se video »Hvordan lager jeg en konto?
Her kan du se film som viser hvordan du lager en konto for første gang og registrerer aktiveringsnøkkelen din. Du oppretter konto ved å: Gå til konto.lingit.no. Logg inn med e-postadressen din eller FEIDE (vi anbefaler…
Se video »Hvordan får jeg lisens på Lingdys for iPad?
Du kan søke NAV om Lingdys Pluss, da får du tilgang til Lingdys for iOS. Har du allerede fått Lingdys fra NAV, har du også tilgang til Lingdys for iOS. Last ned Lingdys fra App…
Se video »Kan jeg forlenge demoen min?
Du har søkt om lese- og skrivestøtteprogram fra NAV og lastet ned en demo som brukes i mellomtiden. Demotiden er utløpt og du har fortsatt ikke mottatt lisensen min fra NAV. Kan demoen forlenges? Alle…
Se video »Kan jeg bruke Lingdys på iPad?
Har man mottatt lisens på en programpakke eller har en lisens fra tidligere av i Lingdys 4 fra NAV, får man også tilgang til Lingdys for iPad.
Se video »Er programmet mitt et godkjent hjelpemiddel?
Ja, Lingdys er hjelpemiddelgodkjent programvare. Hvis du er under utdanning (uansett nivå) og har dokumentasjon på at du har spesifikke lese- og/eller skrivevansker (for eksempel dysleksi), så kan du søke NAV hjelpemiddelsentral i ditt hjemfylke…
Se video »Kan jeg bruke lese- og skrivestøtte på eksamen?
Ja! Vi har vært i kontakt med Utdanningsdirektoratet, og fått bekreftet at programmene våre er tillatt å bruke på eksamen i henhold til de to modellene for eksamen som finnes i Kunnskapsløftet. Det er eksamensmodellen…
Se video »Hvordan overføre lisenser fra en konto til en annen
Hvis du har lisenser registrert på ulike kontoer, kan du overføre lisensene og eventuelle tilkoblede kontoer til kontoen du nå er logget inn med. Se film om hvordan dette kan gjøres.
Se video »Hvordan fungerer Lingdys for iPad?
Her kan du se en film som tar for seg hovedfunksjonene i verktøylinja i Lingdys for iPad.
Se video »Hvordan lagrer jeg dokumenter på iPad?
I vår app Lingdys for iPad lagres dokumentene dine i Filer, en app som følger med på din iPad. Her kan du se en film som viser deg hvordan.
Se video »