Lingdys for iPad: Opplæring og støtte

Feilsøking og hjelp

  • Hva er Lingdys Lesevenn?

    Appen Lingdys Lesevenn følger med i våre programpakker som elever får fra NAV Hjelpemiddelsentral, og fungerer på både iPad og iPhone. Lingdys Lesevenn gjør det enkelt for deg å skanne og få opplest tekst uansett når det måtte være. Filmen nedenfor viser bruk av appen på både iphone og ipad, om ulike innstillingsmuligheter og stemme osv. Lesetillegget i Lingdys programpakke, som blant annet denne appen er en del av, ble lansert i oktober 2021.  

  • Hva er lesetillegget?

    Programpakkene for Lingdys og Textpilot fikk i oktober 2021 et lesetillegg som gjør matte mulig. Dette gjelder det meste av mattestykker, enkle og avanserte, som inneholder tall, formler, symboler, tegn etc

    Lesetillegget inneholder også skanne-appen Lingdys Lesevenn som fungerer på både iPad og iPhone, og hvor du kan ta bilde av tekst og ganske enkelt velge/ markere med fingeren det du vil ha opplest.

    For å få de nye, avanserte lesefunksjonene må eksisterende brukere søke om tillegget Lingdys 4 lesetillegg eller Textpilot 3 Pluss lesetillegg. 
    Nye brukere vil automatisk få tilgang til lesetillegget.

    Lesetillegget ble lansert 1. oktober 2021.

    Mer info om lesetillegget finner du her.

     

  • Hva inneholder en programpakke?

    Elever som får lisens fra NAV Hjelpemiddelsentral, får lisens på en programpakke som gir tilgang til alle våre program, på alle plattformer.
    En programpakke består av:

    Lingdys for Windows, Textpilot Pluss (for Windows), Lingdys for Chrome, Lingdys for Mac og Lingdys for iPad.

    Mer info om programpakker finner du også her.

     

    Lurer du på hva forskjellen på Lingdys og Textpilot er? Her finner du svar på dette.

  • Hva er forskjellen på Lingdys for Windows og Textpilot?

    Vi får ofte spørsmål om hva som er forskjellen på Lingdys og Textpilot.

    Svaret er at det egentlig ikke er noen forskjell, annet enn at de ser litt forskjellig ut.
    Funksjonene er akkurat de samme, og du får den samme gode hjelpen i begge program.

    Lingdys har en liten verktøylinje som kan plasseres hvor man selv ønsker det på skjermen.

    Textpilot Pluss har en fast verktøylinje som ligger helt øverst på toppen av skjermen og som ikke kan flyttes på.

     

    Det er altså ingen vits i å ha begge program. Skal man søke NAV Hjelpemiddelsentral om programpakke for elever med dysleksi, er det akkurat det samme hvilken programpakke du søker om.

    Elever som får lisens fra NAV får tilgang til alle våre program på alle plattformer.
    En programpakke består av:

    Lingdys for Windows, Textpilot Pluss (for Windows), Lingdys for Chrome, Lingdys for Mac og Lingdys for iPad.

    Mer info om programpakker finner du også her.

     

  • Hvordan fungerer skanning og OCR i Lingdys for iPad?

    Med Lingdys for iPad får du tre ulike måter å gjøre om bilder eller filer til tekst på, slik at du kan lytte på teksten eller jobbe med den på annen måte.

    • «Skann tekst fra kamera» –  gjør det mulig å ta et bilde med iPaden din og få teksten overført til appen.
    • «Skann tekst fra bilde» – lar deg ta teksten fra et bilde på iPaden din inn i appen.
    • «Skann fra fil» – gjør det mulig å hente inn tekst til appen fra dokumenter i pdf. og andre formater.

    Lingdys bruker online skanning  når iPad-en er tilkoblet nett.

    Det går fint an å skanne fra kamera og fra Bilder med Lingdys også når iPad ikke er på nett, bortsett fra «Skann fra fil».

    Online-skanningen er litt bedre enn den innebygde skanningen som brukes når iPad ikke er på nett.

     

    For å sikre at elever har tilgang til online skanning, må skolen åpne for tilgang til disse to nettstedene:

     

    http://clarosoftware.comog https://omnipageocr.claroreadocr.com/

    TIPS!
    Sørg for å ha godt lys og et godt kamera for å ta klare bilder.

    Ha godt med lys om du må ta bilde med iPad-en, for kameraet på iPad trenger mye lys for å ta klare bilder.

    Prøv å unngå å skanne bilder av uklar tekst, tekst med dårlig kontrast mot bakgrunnen og tekster som ligger oppå bilder.

    Sørg for at språket i Lingdys er satt til det språket du vil skanne tekster fra.

    Vær tålmodig når du skanner lange tekster.

    Jo mer tekst, jo lenger tid bruker skanneprosessen.

    Her kan du også se en film som viser noe av det samme som du finner i teksten over:

     

     

  • Systemkrav for Lingdys for iPad

    • iOS 13.7 eller nyere
    • iPad 5., 6. og 7. generasjon, iPad Air 2 og de fleste iPad Pro
    • Minst 16 GB RAM

  • Hvordan får jeg demo på Lingdys for iPad?

    Her er en film som viser deg hvordan.

     

  • Hvilket artikkelnummer skal jeg bruke når jeg søker NAV?

    Her er en oversikt over våre artikkelnummer hos NAV Hjelpemiddelsentral:

    Lingdys Programpakke: 253325 (norsk og engelsk)

    Textpilot Programpakke: 253326 (norsk og engelsk)

     

    Spansk Programpakke: 253519

    Fransk Programpakke: 253521

    Tysk Programpakke: 253520

     

    Oppgradering:

    Lingdys Programpakke oppgradering (norsk og engelsk): 240326

    Lingdys Tysk Programpakke oppgradering: 240330

    Lingdys Fransk Programpakke oppgradering: 240332

    Lingdys Spansk Programpakke oppgradering: 240334

    Textpilot Programpakke oppgradering: 233140

    Textpilot Tysk Programpakke oppgradering: 235224

    Textpilot Spansk Programpakke oppgradering: 235223

    Textpilot Fransk Programpakke oppgradering: 235222

     

  • Hvem har rett på støtte til Lingits hjelpemidler fra NAV?

    For å få støtte til våre hjelpemidler må du være under utdanning. Du må også ha dokumentasjon på spesifikke språkvansker (for eksempel dysleksi). Dokumentasjonen må være signert av PP-tjeneste, logoped eller lignende.

  • Hvordan lager jeg en konto?

    Her kan du se film som viser hvordan du lager en konto for første gang og registrerer aktiveringsnøkkelen din.

  • Hvordan får jeg lisens på Lingdys for iPad?

    Om du har lisens på Lingdys 4, Textpilot 3 Pluss eller Lingpilot 1 via NAV får du tilgang til Lingdys for iPad. Du får tilgang til Lingdys for iPad fra kontosiden din på lingit.no. .

  • Kan jeg forlenge demoen min?

    Du har søkt om lese- og skrivestøtteprogram fra NAV og lastet ned en demo som brukes i mellomtiden. Demotiden er utløpt og du har fortsatt ikke mottatt lisensen min fra NAV. Kan demoen forlenges?

    Alle som har sendt søknad til NAV får lånelisens fra oss, mens de venter på svar fra NAV. En lånelisens varer i ca 3 måneder. Da kan dere sende en epost til oss med dato søknadene ble sendt til NAV, hvilket program og språk det ble søkt om, og hvilken skole eleven går på. (NB, om man bruker Chrome eller iPad bør dette nevnes i eposten).

     

  • Kan jeg bruke Lingdys/Textpilot/Lingpilot på iPad?

    Har man mottatt lisens på en programpakke eller har en lisens fra tidligere av i Lingdys 4, Textpilot 3 Pluss eller Lingpilot fra NAV, får man også tilgang til Lingdys for iPad.

  • Er programmet mitt et godkjent hjelpemiddel?

    Lingdys, Textpilot og Lingpilot for Mac er hjelpemiddelgodkjent programvare. Hvis du er under utdanning (uansett nivå) og har dokumentasjon på at du har spesifikke lese- og/eller skrivevansker (for eksempel dysleksi), så kan du søke NAV hjelpemiddelsentral i ditt hjemfylke om å få tildelt gratis NAV-lisens. Her er linken til det aktuelle «Søknadsskjema for kommunikasjonshjelpemidler».

  • Kan jeg bruke lese- og skrivestøtte på eksamen?

    Ja! Vi har vært i kontakt med Utdanningsdirektoratet, og fått bekreftet at programmene våre er tillatt å bruke på eksamen i henhold til de to modellene for eksamen som finnes i Kunnskapsløftet.

    Det er eksamensmodellen som avgjør om hjelpemidler som er tillatt å bruke eller ikke.

    Modell 1: alle hjelpemidler er tillatt, for alle elever.

    Modell 2: her finnes det ulike retningslinjer: for del 1 under modell 2 er det ikke tillatt med andre hjelpemidler enn skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler for del 2 under modell 2 er alle hjelpemidler tillatt, for alle elever.

    Retningslinjer: Les mer om bruk av hjelpemidler i grunnskole og videregående skole: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/forberede-og-ta-eksamen/#hjelpemidler

    Søk rektor: I henhold til §3-32 i forskrift til opplæringsloven, “Særskild tilrettelegging av eksamen” er det rektor som etter søknad avgjør hvilke ordninger som skal benyttes for elever. Særskilt tilrettelegging av eksamen krever ikke vedtak om spesialundervisning.

    Eksamen i yrkesfag: Dersom din elev også er lærling eller praksiskandidat i yrkesfag er alle eksamener gitt under modell 1, og følgelig er alle hjelpemidler tillatt ved eksamen.

    Her kan du som ansatt ved skolen også se film om hva som bør være på plass før eksamen.

  • Hvordan overføre lisenser fra en konto til en annen

    Hvis du har lisenser registrert på ulike kontoer, kan du overføre lisensene og eventuelle tilkoblede kontoer til kontoen du nå er logget inn med.

    Se film om hvordan dette kan gjøres.

  • Hvordan fungerer Lingdys for iPad?

    Her kan du se en film som tar for seg hovedfunksjonene i verktøylinja i Lingdys for iPad.

     

     

  • Hvordan lagrer jeg dokumenter på iPad?

    I vår app Lingdys for iPad lagres dokumentene dine i Filer, en app som følger med på din iPad.

    Her kan du se en film som viser deg hvordan.

Videoer

  • Filmen viser bruk av Lingdys Lesevenn på iPad og iPhone. Appen følger med i programpakken som elever får fra NAV Hjelpemiddelsentral.  

Kontakt oss

Du finner svar på det aller meste under ofte stilte spørsmål eller ved å se på våre brukerstøttefilmer ovenfor. Dersom du allikevel ønsker å komme i kontakt med oss, er du velkommen til å bruke vårt kontaktskjema.