Lingdys for iOS: Opplæring og støtte

Feilsøking og hjelp

  • Systemkrav for Lingdys for iOS

    Enheten må ha iOS 13 eller nyere og minst 3 GB RAM.  

  • Kan jeg bruke Lingdys på iPad?

    Har man mottatt lisens på en programpakke eller har en lisens fra tidligere av i Lingdys 4 fra NAV, får man også tilgang til Lingdys for iPad.

  • Hvordan får jeg lisens på Lingdys for iPad?

    Du kan søke NAV om Lingdys Pluss, da får du tilgang til Lingdys for iOS.

    Har du allerede fått Lingdys fra NAV, har du også tilgang til Lingdys for iOS. Last ned Lingdys fra App Store og logg inn med samme konto som i Lingdys for å få tilgang til appen.

     

    Om du har lisens for Textpilot 3 Pluss eller Lingpilot fra NAV får du også tilgang til Lingdys for iOS. Textpilot og Lingpilot er programmer vi ikke tilbyr lenger, men lisensen gir fortsatt tilgang til Lingdys for alle plattformer.

  • Hvordan fungerer Lingdys for iPad?

    Her kan du se en film som tar for seg hovedfunksjonene i verktøylinja i Lingdys for iPad.

     

     

  • Hvordan lagrer jeg dokumenter på iPad?

    I vår app Lingdys for iPad lagres dokumentene dine i Filer, en app som følger med på din iPad.

    Her kan du se en film som viser deg hvordan.

  • Hvordan fungerer skanning og OCR i Lingdys for iPad?

    Med Lingdys for iPad får du tre ulike måter å gjøre om bilder eller filer til tekst på, slik at du kan lytte på teksten eller jobbe med den på annen måte.

    • “Skann tekst fra kamera” –  gjør det mulig å ta et bilde med iPaden din og få teksten overført til appen.
    • “Skann tekst fra bilde” – lar deg ta teksten fra et bilde på iPaden din inn i appen.
    • “Skann fra fil” – gjør det mulig å hente inn tekst til appen fra dokumenter i pdf. og andre formater.

     

    Lingdys bruker online skanning  når iPad-en er tilkoblet nett. Det går fint an å skanne fra kamera og fra Bilder med Lingdys også når iPad ikke er på nett, bortsett fra “Skann fra fil”. Online-skanningen er litt bedre enn den innebygde skanningen som brukes når iPad ikke er på nett.
    For å sikre at elever har tilgang til online skanning, må skolen åpne for tilgang til disse to nettstedene:
    http://clarosoftware.comog https://omnipageocr.claroreadocr.com/

     

    TIPS!

    • Sørg for å ha godt lys og et godt kamera for å ta klare bilder. Kameraet på iPad trenger mye lys for å ta klare bilder.
    • Prøv å unngå å skanne bilder av uklar tekst, tekst med dårlig kontrast mot bakgrunnen og tekster som ligger oppå bilder.
    • Sørg for at språket i Lingdys er satt til det språket du vil skanne tekster fra.
    • Vær tålmodig når du skanner lange tekster. Jo mer tekst, jo lenger tid bruker skanneprosessen.

    Her kan du også se en film som viser noe av det samme som du finner i teksten over:

     

     

  • Kan jeg bruke Lingdys-tastaturet med eksternt tastatur?

    Nei, det fungerer dessverre ikke.

    Apple tillater ikke eksternt tastatur med tredjepartstastaturer.

  • Hvordan legger jeg til Lingdys-tastaturet på iPad / iPhone?

    Lingdys for iOS har et eget tastatur som gir deg lese- og skrivestøtte i andre apper, som for eksempel Word, Pages og OneNote.

    For å bruke tastaturet må du:

    1. Installere Lingdys og logge inn i Lingdys med din bruker.
    2. Legge til tastaturet enten ved å velge “Tastaturinnstillinger” via globus-ikonet nede til venstre under tastaturet du har aktivt eller ved å gå til Innstillinger > Generelt > Tastatur > Tastaturer > Legg til nytt tastatur.
    3. Når Lingdys-tastaturet er lagt til i tastaturlisten din, klikk på pilen til høyre for tastaturnavnet og gi tastaturet full tilgang.

    Du kan ikke bruke eksternt tastatur sammen med Lingdys-tastaturet.

     

  • Bruk av Lingdys-tastaturet på kommunale iPad-er i kommunens nettverk

    For at ordprediksjon, stavekontroll og tekstkontroll skal fungere i Lingdys-tastaturet når det brukes på kommunale iPad-er i kommunens nettverk, kreves det tilgang til disse portene:

    api.webappella.com
    service.webappella.com
    https://textcheck.lingitapis.com

  • Hva er forskjell på appene Lingdys og Lesevenn?

    Både Lingdys og Lesevenn er apper for iPad og iPhone. Du får tilgang til disse når du har fått  Lingdys fra NAV Hjelpemiddelsentral.

    Lingdys gir lese- og skrivestøtte slik som Lingdys for andre plattformer. I tillegg inneholder Lingdys for iPad / iPhone også et tastatur som gir deg opplesing av skrevet tekst, ordforslag, stavekontroll og tekstkontroll i andre apper enn Lingdys.

    Lesevenn gjør det enkelt for deg å skanne og få lest opp tekst uansett når det måtte være. Slik fungerer Lesevenn.
    Filmen nedenfor viser bruk av appen på både iPad og iPhone, ulike innstillingsmuligheter og stemme osv.

  • Hvordan får jeg demo på Lingdys for iPad?

    Her er en film som viser deg hvordan.

     

  • Hva er Lingdys Lesevenn?

    Appen Lingdys Lesevenn følger med i våre programpakker som elever får fra NAV Hjelpemiddelsentral, og fungerer på både iPad og iPhone. Lingdys Lesevenn gjør det enkelt for deg å skanne og få opplest tekst uansett når det måtte være. Filmen nedenfor viser bruk av appen på både iPhone og iPad, og viser ulike muligheter for innstilling. Lesetillegget i Lingdys programpakke, som blant annet denne appen er en del av, ble lansert i oktober 2021.

     

  • Hva er lesetillegget?

    Lingdys Pluss inneholder et lesetillegg som består av mulighet for opplesing av matte, diktering og en skanne-app som heter Lingdys Lesevenn.

    Lesetillegget ble lansert 1. oktober 2021, og alle med lisens på Lingdys Pluss har tilgang.

    Mer info om lesetillegget finner du her.

     

  • Er programmet mitt et godkjent hjelpemiddel?

    Ja, Lingdys er hjelpemiddelgodkjent programvare. Hvis du er under utdanning (uansett nivå) og har dokumentasjon på at du har spesifikke lese- og/eller skrivevansker (for eksempel dysleksi), så kan du søke NAV hjelpemiddelsentral i ditt hjemfylke om å få tildelt gratis NAV-lisens. Her er linken til det aktuelle “Søknadsskjema for kommunikasjonshjelpemidler”.

  • Hvem har rett på støtte til Lingits hjelpemidler fra NAV?

    For å få støtte til våre hjelpemidler må du ha dokumentasjon på et behov, slik som for eksempel dysleksi, språkvansker eller andre lese- og skrivevansker. Dokumentasjonen må være signert av PP-tjeneste, logoped eller lignende.

  • Hvordan søker jeg NAV om programvare fra Lingit?

    Du må fylle ut søknadsskjemaet “Søknad om hjelpemidler til kommunikasjon“. Det er dine foresatte som må skrive under på søknaden dersom du er under 18 år. Skolen kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.  For å søke om støtte til PC eller nettbrett må du også søke om «Søknad om hjelpemidler PC eller nettbrett».

    Søke om oppgradering: Kontakt NAV Hjelpemiddelsentral i ditt fylke for å høre hvilket skjema du skal bruke og hvilken informasjon du må legge ved søknaden.

     

  • Hvilket artikkelnummer skal jeg bruke når jeg søker NAV?

    Her er en oversikt over våre artikkelnummer hos NAV Hjelpemiddelsentral:

    Lingdys Pluss (alle språk og lesetillegg) – Norsk, engelsk, tysk, fransk og spansk: 313113

    Lingdys Pluss språkpakke (tilleggsspråk) – Tysk, fransk og spansk: 313114

     

    Artikkelnummer for oppgradering fra gammel versjon finner du her

  • Hvordan lager jeg en konto?

    Her kan du se film som viser hvordan du lager en konto for første gang og registrerer aktiveringsnøkkelen din.

    Du oppretter konto ved å:

    1. Gå til konto.lingit.no.
    2. Logg inn med e-postadressen din eller FEIDE (vi anbefaler at du starter med en privat e-postadresse og så legger til Feide.
    3. Skriv inn aktiveringsnøkkelen øverst på siden og trykk på “OK”.
    4. Last ned Lingdys for ønsket plattform.
    5. Start Lingdys og logg inn med din bruker for å få tilgang til Lingdys.

  • Kan jeg bruke lese- og skrivestøtte på eksamen?

    Ja! Vi har vært i kontakt med Utdanningsdirektoratet, og fått bekreftet at programmene våre er tillatt å bruke på eksamen i henhold til de to modellene for eksamen som finnes i Kunnskapsløftet.

    Det er eksamensmodellen som avgjør om hjelpemidler som er tillatt å bruke eller ikke.

    Modell 1: alle hjelpemidler er tillatt, for alle elever.

    Modell 2: her finnes det ulike retningslinjer: for del 1 under modell 2 er det ikke tillatt med andre hjelpemidler enn skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler for del 2 under modell 2 er alle hjelpemidler tillatt, for alle elever.

    Retningslinjer: Les mer om bruk av hjelpemidler i grunnskole og videregående skole: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/forberede-og-ta-eksamen/#hjelpemidler

    Søk rektor: I henhold til §3-32 i forskrift til opplæringsloven, “Særskild tilrettelegging av eksamen” er det rektor som etter søknad avgjør hvilke ordninger som skal benyttes for elever. Særskilt tilrettelegging av eksamen krever ikke vedtak om spesialundervisning.

    Eksamen i yrkesfag: Dersom din elev også er lærling eller praksiskandidat i yrkesfag er alle eksamener gitt under modell 1, og følgelig er alle hjelpemidler tillatt ved eksamen.

    Her kan du som ansatt ved skolen også se film om hva som bør være på plass før eksamen.

  • Hvordan overføre lisenser fra en konto til en annen

    Hvis du har lisenser registrert på ulike kontoer, kan du overføre lisensene og eventuelle tilkoblede kontoer til kontoen du nå er logget inn med.

    Se film om hvordan dette kan gjøres.

  • Kan jeg forlenge demoen min?

    Du har søkt om lese- og skrivestøtteprogram fra NAV og lastet ned en demo som brukes i mellomtiden. Demotiden er utløpt og du har fortsatt ikke mottatt lisensen min fra NAV. Kan demoen forlenges?

    Alle som har sendt søknad til NAV får lånelisens fra oss, mens de venter på svar fra NAV. En lånelisens varer i ca 3 måneder. Da kan dere sende en epost til oss med dato søknadene ble sendt til NAV, hvilket program og språk det ble søkt om, og hvilken skole eleven går på. (NB, om man bruker Chrome eller iPad bør dette nevnes i eposten).

     

Videoer

  • Filmen viser bruk av Lingdys Lesevenn på iPad og iPhone. Appen følger med i programpakken som elever får fra NAV Hjelpemiddelsentral.  

Kontakt oss

Du finner svar på det aller meste under ofte stilte spørsmål eller ved å se på våre brukerstøttefilmer ovenfor. Dersom du allikevel ønsker å komme i kontakt med oss, er du velkommen til å bruke vårt kontaktskjema.